onsdag 17. august 2016

«Misjonsturnèen» er over

Nylig kom vi tilbake til Estland etter to måneders norgestjeneste. Det var innholdsrike uker for hele familien. Litt slitsomt, men det har alt i alt gått veldig bra. Sola var med på laget de fleste av dagene, og det har vært flott å kunne møte både medarbeidere i NMS og medspillere i lokalmenighetene.

De som ikke er interesserte i reiseruta vår, kan jo hoppe ned til siste avsnitt. Men her kommer i alle fall en oppsummering av turen:

«Turnèen» begynte med at jeg var åtte dager i Stavanger-området, mens Ave var med barna hos mine foreldre. Aller først var jeg i Sola kirke den 12. juni. Som så ofte ellers i sommer, hadde jeg preken, og så var det bildeforedrag med misjonsinfo etterpå. Den påfølgende uka ble det en del møter med NMS-folk i Stavanger, både på hovedadministrasjonen og privat (brettspillkveld!).
Torsdagen var det møte med Veavågen menighet – og dit kom også folk fra støttemenigheten i Torvastad. Den kommende helga besøkte jeg sokneprest Andreas Haarr og Klepp menighet – som for øvrig er menigheten til vår avtroppende ettåring Marcus.

Så gikk turen med fly tilbake til familien på Kolbotn. Men allerede neste dag var jeg på tur til Hakadal menighet. Med det startet også min pappapermisjon, som vi på forhånd hadde fått klarert at er godkjent som arbeid i Norge. Men siden Ave skulle være i jobb for NMS i sommer, så måtte jo jeg og barna være med som frivillige(?)! Og med det startet den store runden vår...

Vår fullpakkede Toyota tok først ferden til NMS’ sin tweensleir på Fjordglimt ved Bamle noen dager. Dette er den NMS-regionen vi hører til, og det var flott å kunne være her for første gang. St.Hans-arrangement med Estlands-info ble det også. Etter turen gikk turen via st. Hansbasar på vårt gamle hjemsted Lunde (i Telemark) videre med toget opp til Trondheim. Der var det møte med Heimdal menighet, lokalkontoret til NMS og ungdomsorganisasjonen NMSU, før vi tok toget til Berkåk. Der var jeg med på et kveldsarrangement på et bedehus. Og så, etter en dag for oss selv, startet familieleiren til NMS region Trøndelag. Vi hadde ansvar for en del ting på torsdagen, men ellers koste vi oss med flotte folk på flott leir - i flott natur! I tillegg til at det var en super familieleir, var vi imponert over hvor høy stand det var på selve leirstedet.

Til søndagen måtte vi være tilbake i Lunde, for vi skulle delta på gudstjenesten der på formiddagen og i Holla kirke på kvelden. Så lørdag tok vi toget. I Estland finnes ikke togvogner beregnet for barn sånn som NSB har i Norge – må virkelig si at det var en flott måte å reise på!

Vi fikk til sammen nesten en uke i vår gamle menighet Lunde, og traff mange kjente og kjære der. En fjelltur og tur til Bø sommarland ble det også tid til. Så satte vår stadig mer fullastede Toyota kursen mot Kristiansand, hvor vi var med søndag den 10. juli i Torridal kirke. Med en 5-åring i bilen er det umulig å komme forbi Dyreparken i Kristiansand når man er på de kanter. Det ble to spennende dager i Dyreparken før vi dro til NMS’ leirsted Havglimt. Der var det familieleir – den tredje leiren for oss på tre uker.

Igjen var det flotte dager. Som en vi møtte i sommer sa det: «En viktig nøkkel til kristne barn i dagens samfunn, er kristne familieleirer.» I så måte fikk vi en god dose i sommer...

Nå fulgte ei uke med private besøk i Øyfjell, Jondal og Voss, før vi var med på gudstjenesten i Førde kyrkje, samt kirkekaffen med bilder som vanlig, søndag den 24. juli. Flott å være tilbake på gamle tomter og bo på min gamle arbeidsplass, Sunnfjord folkehøgskule!

Turen gikk videre på mandagen via mine foreldres hytte på Tonsåsen til «prestehytta» på Sjusjøen. Der bodde vi noen dager, mens vi hadde noen treffpunkt med NMS sin flotte voksenleir-gjeng på Mesnalia leirsted. Det var fine dager i et terreng som er kjempefint for barnefamilier!

Etter gudstjenesten i Sjusjøen fjellkirke den 31. juli, bryllupsdagen vår(!), kunne vi igjen sette kursen mot Kolbotn og igjen okkupere mine foreldres leilighet. Mens vi var der de siste dagene av norgesoppholdet, møtte vi en representant fra Jar menighet, og deltok søndag den 7. august i Øvre Rælingen kirke. Samme kveld kunne en særdeles velpakket Toyota Prius Pluss sette kursen mot Sverige, og vi ankom Estland om morgenen 9. august.

Det er selvfølgelig mange opplevelser og enkelthendelser som sitter igjen etter en sånn sommer. Og ikke minst takknemlighet over så mange flotte personer og arrangementer vi har fått lov å møte! For ikke å glemme takknemlighet og beundring over Guds flotte skaperverk!

Men selvfølgelig er det godt å komme hjem til Estland etter en så lang reise. Akkurat nå tenker vi mest framover og lurer på hvilke nye grep vi skal ta i høst her i Saku menighet. Dessuten tenker vi på hvor vi skal bo nå som vi må ut av leieboligen vi benytter, fordi den skal selges. Og så har vi fortsatt ikke rukket å få oversikten over hvordan det har gått med ting og tang i menigheten her i sommer – gudstjenester og leirer først og fremst. For da vi kom hjem, var det rett i gang med å forberede Saku barneleir, som gikk av stabelen i helga som var. Akkurat nå puster vi ut med en ferieuke i Viljandi, Aves hjemby.