onsdag 5. oktober 2016

Rykende fersk „Sangfuglens viser“

Jeg er blitt forfatter:-)! „Sangfuglens viser“ er den norske oversettelsen av en ny bok utgitt til hjelp for dem som ønsker å starte babysang eller småbarnssang-gruppe i menigheten. «Linnulaulu lood» heter det på estisk.

For tre år siden samlet ei lita gruppe damer seg for å jobbe med lage en slik bok. Jeg var en av de  heldige som kunne være med i denne gruppa. I løpet av tiden ble noen flere med i gjengen, og den samlede kompetansen til arbeidsgruppa ble ganske solid. Boka inneholder litt teori om barnas musikalsk utvikling, samt litt historie om det forbudte barnearbeidet i sovjettiden i den estiske kirka. Man finner informasjon om hvordan man kan starte opp ei sanggruppe, og det er en del eksempeltimer – tilpasset kirkeåret. Til slutt har vi samlet en del sanger som passer å bruke for sangrupper i alderen 0-6 år. Helt i slutten av boka finner man bønner.

Den 1.oktober ble boka endelig presentert, og samtidig ble det avholdt seminar om småbarns musikk i menigheten, der mer enn 20 personer deltok. Seminaret var veldig praktisk, med litt teori. En del av oss «forfatterne» viste fram hvordan man leder en (baby)sangtime. Til slutt fikk deltakerne lage et eget opplegg for en småbarnstime. Deltakerne var fornøyd med seminaret, og alle fikk med seg noe nytt: Enten idéer og kunnskap, eller den rykende ferske nye boka.

Jeg har selv vært en av dem som har savnet en slik bok for å kunne finne nye og passende sanger for  babysang. I mangel på noen slik bok har jeg etter hvert oversatt en del norske babysanger – og jeg brukte dem i sangtimene mine. Noen av dem er blitt med i boka også. Takk til dere alle som har vært med å støtte dette arbeidet! Jeg tror virkelig at dette er til hjelp for at flere menigheter vurderer å starte opp babysang eller småbarnssang.

Ave:-)

Bilder av Triin Salmu


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar