onsdag 23. september 2015

To praktikanter – og et lite mirakel

De siste dagene har jeg hatt nok å holde styr på. I tillegg til menighetsarbeidet og de to „ettåringene“ vi har fått, har vi nå også fått to „to-ukinger“: Øyvind Døvik og Ingrid Breilid Svendsen har kommet til oss i Estland for å ha „misjonspraksis“. Til daglig er de studenter ved Misjonshøgskolen, der de studerer misjon og teologi. Så akkurat nå går det veldig mye i norsk her! Fint å bli kjent med dem! De skal altså være her i to uker, og observere og bidra i arbeidet i Saku og Mustamäe.

Fra før av har vi de to ettåringene våre, Marcus og Brit Helen, her. De har kommet veldig godt inn i arbeidet, og jeg synes det er imponerende hvor mye språkkunnskaper de har klart å trekke til seg på to uker! Begge to lager flotte blogger, som jeg anbefaler på det varmeste:

brithelenfinstad.wordpress.com
eestimarcus.wordpress.com

Og så må jeg nesten fortelle hva som skjedde i dag tidlig. Før frokost var jeg ute og henta litt ved, og prøvde å fyre opp i ovnen. Men veden var nok litt fuktig, for det ville liksom ikke ta helt fyr. Mye røyk, men lite ild. Da frokosten var fortært, hadde jeg allerede et par ganger prøvd å få liv i ilden, men uten hell. Litt etterpå satte vi oss ned for å be for dagen, menighetene og våre kjære. På slutten av bønnen kom jeg til å slenge ut omtrent følgende bønn: «...og vær så snill å hjelpe oss med å få fyr i ovnen, for det vil seg liksom ikke». Ikke før var ordene sagt, før det bokstavelig talt sa et «poff» i ovnen – og flammene stod til værs!

Da passet det jo ekstra godt at Ave leste barnebibelens versjon av 1. Kongebok kapittel 18 om Elia og ildunderet for Joel i går. Ave og jeg var nærmest sjokkert, mens Joel så ut til å ta dette som den mest naturlig ting i verden...


MagneJ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar