Søndag 3. advent ble
sju unge voksne mennesker konfirmert og lagt til menigheten her i Saku. Fem av
dem ble også døpt. De sju konfirmantene innviet samtidig konfirmantkappene vi
fikk fra Hakadal menighet. Vi har nå 102 medlemmer, og medlem nummer 100 er
Maicken Lokotar (30)!
For oss
er det fantastisk med et tresifret tall på menighetsmedlemmene, selv om det
ærlig talt er vel så viktig å vokse kvalitativt som kvantitativt – og selv om
det for en norsk menighetssammenheng sikkert høres lite ut med 102. Vi startet
tross alt med 12.
Det måtte loddtrekning til for å kåre hvem som ble medlem
nummer 100... For det var sju konfirmanter, og hvordan skulle vi bestemme hvem
det var? Etter rekkefølgen ved dåpen, ved alteret/konfirmasjonen eller
nattverden, eller i hvilken rekkefølge de fikk diplomene sine kanskje? «Vinneren»
av loddtrekningen ble Maicken Lokotar! Og det har vært en spesielt stor uke for
Maicken, for hun fylte 30 år denne uka. Be gjerne for henne - og for de andre
konfirmantene: Kristen, Rasmus, Kersti, Katariina, Taavi og Taavi.
Det har vært fantastisk flott å være konfirmantprest for en
gruppe av unge voksne mellom 20 og 30 år som kommer til menigheten for å lære om kristen tro, bli døpt og
konfirmert. Det har vært en usedvanlig spennende gruppe.
Hvorfor kommer folk til konfirmasjon i
Estland? I hvert
fall ikke på grunn av pengene – det er sjelden at de får noen gaver utover
blomster, samt den bokgaven som menigheten gir. Kun meget sjelden kommer de på
grunn av familietradisjon. De har ofte andre grunner, for eksempel å bli
kirkelig viet, døpe sine barn eller bli faddere. Eller på grunn av tryggheten i
å være døpt eller åndelig søkning. Det er oftest mennesker som tror eller er
åpen for at det er en høyere makt. Så gjelder det å prøve å følge Paulus
eksempel, og undervise troverdig om den Gud de (eventuelt) ikke kjenner (Apg
17,23).
I både dåpsliturgien og i konfirmasjonsliturgien må de aktivt svare «ja» (evt «ja,
med Guds hjelp») på flere spørsmål – om de forsaker djevelen, om de tror på den
treenige Gud, om de vil fortsette å leve «i menighetens midte» og så videre.
Jeg har inntrykk at ja-svarene i de aller fleste tilfeller er ærlige. Det vil
si: De tror, tror de. Og de vil forsøke å leve som kristne. Men det viser seg i
realiteten at det skal mye til for at et menneske som akkurat nylig er kommet
til menigheten, begynner å gå fast i kirka hver søndag. Det blir vanskelig for
mange, ser jeg. Jeg skulle ønske vi hadde nok egnede ledere til å invitere alle
til smågrupper. Men jeg gleder meg desto
mere når tidligere konfirmanter kommer innom av og til på gudstjeneste, eller
når de tar på seg å stille med kirkekaffen og som tekstlesere en gang imellom.
Dette gjelder i praksis over halvparten av konfirmantene.
Nå forbereder vi til julegudstjenester. Og selvfølgelig også til
juleselskap hjemme, for det nytter jo ikke å dra noe sted for oss på selveste
juledagene.
Noen har lurt på hva esterne spiser til jul. Det klassiske er svinestek,
poteter, surkål og blodpølser, med rikelig av marinerte grønnsaker (gjerne fra
egen hage) ved siden av. Folk har juletre her også, men som regel uten stjerne.
Ikke en gang i kirkene har juletrærne stjerner, med noen unntak. Ett av
unntakene er oss i Saku: Vi går for stjerne, men da er det viktig at stjerna
ikke har fem tagger. Det var nemlig Sovjetunionens symbol, og det er grunnen
til at mange utelater den.
Med det
ønsker vi alle våre blogglesere en riktig god jul og et velsignet nytt år!
Magne J
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar